Comenius projekt u Grčkoj
Comenius projekt u Grčkoj
Četveročlana ekipa učitelja naše škole (Bregovec, Fućkar, Galović, Slavić) u sklopu Comeniusovog projekta sudjelovala je od 30. rujna do 4. kolovoza na sastanku koordinatora projekta Zeleni svijet za svakoga zajedno s kolegama iz Španjolske, Češke, Turske, Poljske i domaćinima u grčkom gradu Xanthiju. Tema sastanka bila je izrada plana provedbe projektnih aktivnosti za tekuću školsku godinu.
Zahvaljujući Comeniusu, članovi projektnog tima imali su priliku posjetiti neke od najzanimljivijih prirodnih ljepota i kulturnih znamenitosti Grčke, točnije istočne Makedonske i zapadne Tračke regije. Regija Xanthi nalazi se u podnožju planinskog lanca Rodopa i proteže se do Egejskog mora. Mještani Xanthi nazivaju gradom tisuću boja, a jasno nam je bilo zašto. Grad predstavlja različitost i multikulturalnost na najbolji način. Nigdje drugdje u Grčkoj nećete vidjeti tako zanimljivu kolekciju kultura, religija, nacionalnosti i jezika.
Danas je Xanthi moderan grad bogate povijesti, tradicije i običaja s mnogo atrakcija za posjetitelje. Središtem grada prolazi najpopularnija cesta Paralia = grč. plaža. Razgledavanje Xanthija turisti najčešće počinju u Starom gradu iznimno zanimljive arhitekture koja poštuje ravnotežu tradicionalnih multikulturalnih elemenata. Svjedoci svakodnevnog suživota su različiti vjerski spomenici, crkve, samostani i džamije. Petnaestak je kilometara udaljeno turističko mjestašce Mangana čija je plaža dobitnica Zelene zastave ljeti vrlo popularna.
U Javnoj ustanovi za gospodarenje prirodnim bogatstvima učitelji su bili upoznati s prirodnim obilježjima regije. Jezero Vistonida je drugo po veličini u Grčkoj i ima poseban utjecaj na bioraznolikost regije jer je specifično po svojem salinitetu. Naime, u njega se iz Rodopa ulijevaju četiri rijeke, a četirima kanalima je direktno povezan s morem te je, zbog miješanja slatke i slane vode, to močvarno područje bogate flore i faune. Stanište je brojnim životinjama, od kojih su zasigurno najveće oduševljenje izazvali ružičasti plamenci - boja. Ondje prezimljavaju tisuće vrsta ptica selica, jata gusaka, pataka, labudova i pelikana. Jezero je okruženo jedinstvenim prirodnim ljepotama i savršeno je za ornitologe i ljubitelje prirode.
Na dva mala otoka u laguni Porto Lagos izgrađeni su samostanski kompleksi. Pristupa im se drvenim pješačkim mostom koji ih povezuje s kopnom. Kapela svetog Nikole nalazi se na prvom otočiću u centru jezera, a na drugom je kapela Pantanasas. Na rubu jezera je malo ribarsko selo.
Pod stručnim vodstvom obišli smo poučnu stazu uz rijeku Nestos koja izvire u Bugarskoj i ulijeva se u Egejsko more. Poučna staza je pod vodstvom Javne ustanove za gospodarenje prirodnim bogatstvima regije Xanthi. Na njoj se održavaju redovite edukativne akcije s učenicima svih škola u regiji. Idealno je odredište za avanturiste i ljubitelje ekstremnih sportova.
Oduševio nas je i posjet najvećoj grčkoj spilji Maara kojom protječe rijeka Aggitis. Spilja otkrivena 1978. godine u blizini grada Drame bogata je stalaktitima. Neki su promjera dva metra i dosežu površinu vode. Za posjetitelje je dostupno prvih 500 metara spilje u kojoj su pronađeni prapovijesni ostatci kostiju nosoroga i mamuta. U jednoj se “dvorani“ nalazi veliki željezni kotač koji je sredinom 20.st. služio za potrebe navodnjavanja okolnog područja.
Od kulturnih znamenitosti zasigurno je najdojmljiviji Arheološki muzej u Avdiri, rodnom mjestu filozofa Demokrita i Protagore. Izlošci u muzeju datiraju od 7. st. pr. Kr., a ukazuju na značaj tadašnje naseobine koja je imala obilježja izuzetno značajnog i razvijenog grada u kojem su se susrele egipatska, perzijska i grčka kultura. Jedna od najzanimljivijih anegdota kojoj svjedoče izlošci je ona o preteči današnje kozmetike. Naime, sportaši atletičari su se prije natjecanja mazali eteričnim uljima koja su nakon natjecanja, pomiješana sa znojem i prašinom, pomoću pribora strugali sa sebe. Budući da su stari Grci štovali sportaše gotovo kao bogove, narod je u posebne posudice spremao te sastojke koji su, prema predaji, kasnije služili za liječenje bolesnika, uljepšavanje ili zaštitu od uroka, čemu danas služe razne kreme i kozmetički proizvodi.
Posljednja dva dana boravili smo u Thessalonikiju, drugom po veličini grčkom gradu koji je središte regije Makedonije. Povijest grada nama poznatijeg pod nazivom Solun seže u daleku 315.pr.Kr. kada ga je osnovao kralj Kasandar Makedonski i nazvao po svojoj ženi, sestri Aleksandra Velikog. Bio je drugi najveći i najbogatiji grad Bizantskog carstva. Prema popisu stanovništva iz 2011. godine ima populaciju od milijun stanovnika, što ga čini petim najvećim i najnaseljenijim gradom na Balkanu. Solun je gospodarsko, industrijsko, trgovačko, političko, kulturno i prometno središte regije. Pomorska i zračna luka su od velike važnosti za Grčku i jugoistočno europsko zaleđe. Smatraju ga grčkom kulturnom prijestolnicom. Sveučilište koje nosi ime najpoznatijeg grčkog filozofa Aristitela najveće je u Grčkoj i na cijelom Balkanu. Svjetski poznati turistički časopisi proglasili su Thessaliniki jednom od najboljih turističkih destinacija u svijetu. Grad je poznat po mnogobrojnim spomenicima i zgradama iz ranokršćanskog i bizantskog razdoblja koji su 1988. godine upisani na UNESCO-v popis mjesta svjetske baštine u Europi. Nas se najviše dojmila Bijela kula koja se nalazi na šetnici uz obalu Egejskoga mora i Galerijev slavoluk s početka 4. stoljeća.
Ljudi su opušteni i grčki izraz halara poziva na opuštanje i uživanje u životu. Grčka kuhinja se odlikuje jedinstvenom kombinacijom mirisa, okusa i tradicije s Istoka i Zapada. Tradicionalan grčki doručak je bougatza. Jela su izrazito začinjena, a deserti izrazito slatki.
Posjetili smo 3.osnovnu školu, gdje su nas lijepo ugostili i izveli program dobrodošlice.
Važan dio sastanka bio je dogovoriti detalje oko budućih mobilnosti, a prije svega nadolazećeg učeničkog kampa u Španjolskoj koji će se održati od 4. do 8. studenoga. Našu školu na učeničkom kampu predstavljat će učenice Maja Mesar i Sarah Bukvić u pratnji učiteljica Vlaste Brcković i Vanje Šajatović. Kriteriji za odabir sudionika u mobilnostima bili su angažman u aktivnostima te uzorno vladanje i izvrsno poznavanje engleskoga jezika koji je službeni jezik projekta.
učitelj Ivan Slavić
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Školske stranice |