U razdoblju 11. – 15. svibnja 2025. godine, u sklopu Erasmus+ programa mobilnosti, na tečaju pod nazivom ,,Inkluzivno obrazovanje u školiˮ održanome u španjolskome gradu Sevilli sudjelovali su ravnatelj škole Saša Topić te učiteljica Hrvatskoga jezika Katarina Topić.
Ovaj tečaj namijenjen je prosvjetnim djelatnicima koji žele produbiti svoje razumijevanje prakse inkluzivnog obrazovanja. Predavačica Luciana Rossi edukaciju je započela definiranjem različitih modela i pristupa nastavnome procesu tijekom povijesti što omogućuje nastavnicima da se promišljeno prilagode i inoviraju. U 21. stoljeću naglasak je na digitalnoj pismenosti, cjeloživotnom učenju i personaliziranom obrazovanju.
Polaznici tečaja istražili su načela inkluzivnog obrazovanja, naučili strategije za podršku učenicima s različitim potrebama i razvili praktične vještine za stvaranje inkluzivnog okruženja u učionici. Istaknuli su i prednosti te važnost implementacije pomoćne tehnologije u nastavi koja je značajna učenicima s različitim potrebama učenja da bi pristupili nastavnom planu i programu, učinkovito komunicirali i u potpunosti sudjelovali u učionici. Naveli su i nekoliko primjera pomoćne tehnologije u obrazovanju, kao što su softver za pretvaranje teksta u govor, alati za pretvaranje govora u tekst (prepoznavanje glasa), audioknjige i e-čitači, alati za povećanje, komunikacijske ploče ili uređaji za generiranje govora te različiti grafički organizatori.
Kroz interaktivne rasprave, praktične aktivnosti i suradničke projekte sudionici su razvijali vještine i znanja potrebna za poticanje inkluzivne atmosfere koja odgovara svim učenicima. Predavačica je predstavila vodič za akcijski plan pa naglasak stavila na sljedeće korake redom: procjena prepreke, postavljanje jasnih ciljeva, razvijanje strategija za rješavanje prepreka, profesionalni razvoj i obuka, uključivanje obitelji i zajednice, praćenje i procjena prepreka te poticanje empatije i podržavajućeg okruženja.
Polaznici tečaja naučili su razlikovati integraciju i inkluziju u obrazovnim kontekstima, identificirati čimbenike rizika i prepreke koje utječu na učenje učenika te kako poticati pozitivnu i inkluzivnu školsku klimu.
Nakon raznih teorijskih podloga predavačica je paralelno pripremila i niz zadataka vezanih uz poteškoće u učenju pojedinih učenika s kojima se svakodnevno susrećemo (npr. disleksija i autizam). Sudionici su zajednički pokušavali detektirati poteškoće i uočiti te razlikovati specifične pristupe učitelja, drugih učenika i stručnih službi kako bi preciznije definirali modele rada poput ekskluzije, segregacije, integracije i inkluzije kojoj svi težimo.
Od postupaka ocjenjivanja, evaluacije i prilagodbe kurikuluma učenicima s posebnim potrebama važno je izdvojiti edukaciju za primjenu učinkovitih strategija ocjenjivanja, kao i mnoge tehnike za prilagodbu kurikuluma različitim potrebama učenika.
Tečaj je u potpunosti ispunio očekivanja polaznika i motivirao ih za daljnji rad, a ostvareni su i željeni ciljevi – povećanje kvalitete poučavanja i učenja u odgoju i općem obrazovanju, izvođenje visokokvalitetnih projekata mobilnosti te promicanje vrijednosti uključivosti i raznolikosti, tolerancije i demokratskog sudjelovanja.

